Agresivní pacient
Nejčastějším terčem násilí v ošetřovatelství jsou všeobecné sestry, které tvoří nárazník mezi pacienty a lékaři a jsou často vystaveny následkům přenášené agrese. Platí to i pro Českou republiku, kde bylo zjištěno, že sestry jsou v 70 % oběťmi těchto incidentů.
Co dělat v případě násilného a agresivního pacienta?
Pokuste se převzít kontrolu nad situací, abyste co nejvíce minimalizovaly možné následky. Docílit takového opatření lze následujícími způsoby:
- Zůstaňte v klidu, požádejte o pomoc jednoho nebo více kolegů. Udržujte přiměřenou a bezpečnou vzdálenost – vždy mějte na paměti únikovou cestu.
- Zkuste použít techniky pro deeskalaci násilí:
- mluvte s pacientem velmi srozumitelně; tón hlasu musí být klidný, ale pevný, nemluvte agresivně;
- vyvarujte se prudkých pohybů;
- projevte empatii; poslouchejte celým tělem – udržujte oční kontakt; nezvedejte ruce, ale nechte je v dolní polovině těla dlaněmi k pacientovi, což vyjadřuje přátelský postoj;
- vyvarujte se náhlých úsudků – prvotní je bezpečí situace;
- zaměřte se na pocity pacienta jako člověka, na jeho vnímání; vyjádřete pocit, že „slyšíte“, „chápete“ a „oceňujete“.
- Pokud pacient křičí:
- neodpovídejte hned, snažte se o rozšíření ticha; snižujte napětí;
- pokuste se klidně dýchat;
- odpovídejte rozvážně a v krátkých větách, důležité věci opakujte;
- nechte pacientovi čas na rozmyšlenou, aby mohl odpovědět; snažte se o vytvoření situace bez pocitu nátlaku, sdílejte prostor k ventilaci emocí;
- vyjasňujte informace tím, že opakujete to, co jste pochopili; vyjadřujte zájem o člověka a jeho situaci.
- Pokuste se v kritické situaci navodit pocit důvěry:
- oslovujte pacienta celým jménem;
- podpořte ho, aby vyjádřil své obavy a příčiny hněvu,
- klidným a jemným tónem hlasu ho upozorněte, že vulgarita a agresivní hrozby nemohou být akceptovány: „Mám z vás strach, pokud toho nenecháte, zavolám o pomoc.“
- připomeňte pacientovi, že se mu snažíte pomoci;
- nabídněte mu kompromis; omluvte se za možný problematický přístup od vás nebo kolegů.
- Pokud to, co jste udělali, nebylo dostatečné a fyzické hrozby se zvyšují, jste oprávněni:
- v případě, že již došlo k sevření útočníkem, použít takový způsob sebeobrany, abyste se vymanili z jeho sevření;
- zalarmovat bezpečnostní službu nebo policii;
- zavolat na pomoc kolegy;
- připravit se na pacifikaci pacienta proti jeho vůli; varujte ho vždy alespoň dvakrát nahlas a mějte na to svědky;
- provést pacifikaci: jedna osoba na jednu končetinu a jeden, co velí a chrání hlavu a krk;
- posléze využít fyzického omezení či farmakologického zklidnění;
- veškerý postup následně podrobně zapsat;
- zkontrolovat, zda nedošlo k poškození pacienta.
Dokumenty ke stažení
- Fyzická sebeochrana při kontaktu s násilným pacientem
- Verbální sebeochrana při kontaktu s násilným pacientem
Varování
- Fyzické a farmakologické zásahy nejsou bezpečnými postupy a je třeba jich užít jako poslední možnosti k řešení této mimořádné události.
- Napadení personálu (i verbální násilí) je vždy mimořádnou událostí, která musí být bezpodmínečně hlášena a dokumentována.
- Personál si po každém takovém incidentu zaslouží psychickou podporu (peer, psycholog, kaplan) a náhradu škody.
S laskavým svolením přeloženo z Doporučení pro prevenci a management násilí a agrese na nefrologických jednotkách skupiny European Dialysis and Transplant Nurses Association / European Renal Care Association (EDTNA/ERCA).
Jaroslav Pekara
člen skupiny pro Bezpečnost personálu
člen European Violence in Psychiatry Research Group